czwartek, 28 kwietnia 2011

PLAC ZABAW ROZWIJA,ROZWÓJ DZIECKA





"Już niespełna roczny maluch na widok placu zabaw i bawiących się na nim dzieci uśmiecha się od ucha do ucha. Trudno się dziwić – radosne piski dobiegające z niego to wspaniała zachęta do wspólnej zabawy.
Zwłaszcza teraz, kiedy zbliżają się wakacje będzie mnóstwo okazji, żeby odwiedzić plac zabaw niedaleko domu czy też ten przygotowany na podwórku przed domem.

PO PIERWSZE BEZPIECZEŃSTWO

Bezpieczne place zabaw to takie, które zostały zaprojektowane tak, aby dzieciom nie stało się na nich nic złego. Zwróć uwagę na to, by plac zabaw, na który się wybieracie:

  • był wysypany piaskiem lub wyłożony tworzywem, dzięki czemu upadki nie będą od razu prowadziły do kontuzji,
  • był ogrodzony – co zapewnia odpowiednią higienę i ochronę przed chociażby psimi odchodami,
  • posiadał zabawki o bezpiecznej konstrukcji, tzn., aby żaden ze sprzętów nie posiadał otworów, w które dziecko mogłoby włożyć główkę lub rączki, a później miałoby problem z ich wyjęciem oraz aby żadna z zabawek nie posiadała zniszczeń niosących ryzyko skaleczenia lub kontuzji.

Ważnym elementem gwarantującym bezpieczeństwo jest możliwość dostępu do dziecka niezależnie na jakiej zabawce się znajduje.




 ZALETY PLACU ZABAW

Główna zaleta placów zabaw to fakt, że znajdują się one na dworze. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach kiedy dzieci sporo godzin spędzają przed telewizorem oglądając bajki lub przed komputerem grając w gry. A przecież czas intensywnego wzrostu naszego dziecka wymaga zwiększonego zapotrzebowania na ruch na świeżym powietrzu, który sprzyja prawidłowemu rozwojowi. Poza tym, jeśli nauczymy nasze dziecko aktywnie spędzać czas jest duża szansa, że w życiu dorosłym będzie to dawało mu wiele radości z korzyścią dla jego zdrowia.

Niewątpliwie wizyty na placu zabaw to wspaniały trening umiejętności społecznych. Dzieci uczą się czekać na własną kolej – stojąc w kolejce do zjeżdżalni, uczą się dzielenia – poprzez wymianę foremkami z innym dzieckiem siedzącym w piaskownicy, uczą się także wprawiać rzeczy w ruch – tu np. karuzelę. Plac zabaw to także trening współpracy, kreatywności oraz współzawodnictwa. Dzięki zabawie z innymi dziećmi nasza pociecha poznaje własne możliwości. Zaczyna także uczyć się budować relacje z innymi oraz zdobywa wiedzę o sobie i kontaktach między rówieśnikami, poznając przy tym szereg pozytywnych, jak i mniej przyjemnych uczuć.

Poza umiejętnościami społecznymi nasze dziecko kształtuje tu również swoje zmysły. Zabawa na wielu sprzętach znajdujących się na placu zabaw to doskonały trening dla układu nerwowego i mózgu.
 




PLAC ZABAW UCZY

Dzięki sprzętom, które znajdują się na placach zabaw, dzieci mają możliwość nauki kontrolowania swojego ciała, poznają jego ograniczenia, zdobywają umiejętność koordynowania i planowania swoich ruchów, uczą się utrzymywać równowagę, co procentuje już w niedalekiej przyszłości. I tak:

HUŚTAWKA

Bujanie się na huśtawce uspokaja. Uczy też dziecko utrzymywania równowagi. Huśtanie wpływa pozytywnie na koncentrację i skupienie, opanowuje rozkojarzenie.

KARUZELA

Chociaż czasem od samego patrzenia na nią, gdy jest w ruchu może zakręcić się w głowie, to podobnie jak huśtawka uczy utrzymywać równowagę. Kiedy oprócz siedzenia na niej dziecko ma możliwość wprawienia ją w ruch i pchania, gdy siedzą już na karuzeli koleżanki lub koledzy - uczy poczucia własnej siły, panowania nad własnym ciałem oraz pomaga poznać własne możliwości.

ZJEŻDŻALNIA

To także trening możliwości własnego ciała. Ruch i zmiana wysokości to tak jak w przypadku huśtawek i karuzeli nauka utrzymywania równowagi. Dzieci uczą się balansowania własnym ciałem, dzięki czemu podczas zabawy na zjeżdżalni uczą się perfekcyjnego zjazdu, niekończącego się upadkiem, a wstaniem.

PIASKOWNICA

To miejsce przypominające wyspę skarbów. Często zdarza się, że małe dzieci mają nieodpartą pokusę zasmakowania jej w dosłownym znaczeniu tego słowa. Piasek nierzadko wędruje wtedy do buzi. Tu nasza rola sprowadza się do zapobiegania podobnym sytuacjom i nauczenia dziecka na czym polega zabawa w piaskownicy.

Jeśli chodzi o zdobywane umiejętności, to niewątpliwie piaskownica pobudza receptory w rączkach, uczy rozróżniania faktur (czyli kontrolowania wzrokiem jakie coś jest). Kiedy jesteśmy pewni, że piaskownica jest czysta, a piach systematycznie wymieniany, pozwólmy naszemu maluszkowi pochodzić w nim boso. Stópki także odbierają impulsy i przekazują je do mózgu. Piaskownica kształtuje więc zmysł dotyku, który jest pierwszym i podstawowym, współdziałającym z innymi zmysłami i pomagającym w ich harmonijnym rozwoju.

DRABINKI

Naprzemienne ruchy rączek i nóżek naszej pociechy, niezbędne do wspinania się po drabinkach, to wspaniały trening dla współdziałania obu półkul mózgowych, a dzięki temu współdziałania chociażby zmysłów, np. wzroku ze słuchem. Wspinanie się po drabinkach to także rozwijanie poczucia równowagi oraz usprawnianie rączek poprzez naprzemienne chwytanie i rozluźnianie. Dzięki tym czynnościom maluch lepiej czuje swoje ciało.

MOST ZWODZONY (BALE NA ŁAŃCUCHACH)

To prawdziwe wyzwanie dla dziecka. Niełatwo jest przejść po wąskich balach z jednej strony na drugą. Taka nauka utrzymania równowagi przydaje się zwłaszcza tym maluszkom, które często się potykają i nie umieją utrzymać równowagi. Taka zabawa uczy również koordynowania ruchów różnych części ciała, trenuje śledzenie wzrokiem i czucie ruchów.

BUJACZKI NA SPRĘŻYNIE

Dostarczają dzieciom dużo frajdy – mogą się na nich pokołysać, ale żeby to zrobić same muszą wprawić zabawkę w ruch. Ruchy do przodu i do tyłu uczą odczuwania własnego ciała, poczucia własnej siły oraz utrzymywania równowagi.

Wniosek zatem jest jeden - place zabaw to wspaniała zabawa, która uczy i rozwija. Pamiętajmy, że drobne upadki czy brudne ubranka to nic w porównaniu z tym czego uczy się nasza pociecha.

Autor: Redakcja dziecko24.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń

Translate

Obserwatorzy