poniedziałek, 3 października 2011

LIŚCIE LISTKI I LISTECZKI


Zabawy z liśćmi

 Wioletta Bartkiewicz
Zabawy z liśćmi
Jesienna pogoda zaprasza do spacerów po parku, gdzie można znaleźć doskonały materiał do zabawy z dziećmi. Liście mogą posłużyć nam do budowania kompozycji, wyklejania, kolażu. Poniżej prezentuję kilka pomysłów na wykorzystanie daru jesieni we wspólnej zabawie.








Zabawy z najmłodszymi
Najmłodszym liście mogą posłużyć jako forma stymulacji dotykowej i wzrokowej. Siadamy przy stole z dzieckiem, najlepiej na kolanach. Rozkładamy kilka liści. Jeśli to jego pierwsza jesień, na pewno będzie bardzo zainteresowany nowymi przedmiotami. Pozwól mu swobodnie dotykać, mieszać i przekładać.
Wybieramy po dwa liście tego samego rodzaju, a dziecka zadaniem jest podać nam taki sam, jaki trzymamy w dłoni. Pokazujemy mu i opowiadamy, czym różnią się liście z różnych drzew. Porównujemy ich wielkość, kształty i kolory. Następnie przykładamy liście do ucha i szeleścimy. Sprawdzamy, czy liście różnych gatunków wydają różne dźwięki. Na koniec z całej siły dmuchamy w liście rozłożone na stole i obserwujemy, jak spadają w dół. Opowiadamy malcowi, jak liście opadają z drzew i co to oznacza. 



Zabawy ze starszymi
Ze starszymi dziećmi możemy pobawić się w odgadywanie, z jakiego drzewa spadły wybrane liście. Możemy zawiązać dziecku oczy i podać do ręki wybrany liść, a dziecko ma znaleźć drugi taki sam lub odgadnąć nazwę drzewa, z którego spadło.
Wręczamy dziecku różne liście, karton oraz klej. Zadaniem dziecka jest ułożenie z liści postaci wybranego przez siebie zwierzątka. Dajemy dziecku kilka różnych liści, farby, pędzel oraz karton. Proponujemy, aby pokolorowało każdy z liści i odbiło pokolorowany liść na kartce. W ten sposób można również stworzyć jakąś kompozycję, na przykład kwiaty w wazonie lub drzewo.

Zabawy w grupie
Z grupką dzieci możemy pobawić się w poszukiwanie liścia. Każdemu dziecku wręczamy kartkę z obrysowanym konturem wybranego liścia. Po sali rozkładamy dużo liści różnego rodzaju. Zadaniem każdego dziecka jest odnalezienie wszystkich liści ze swojego wzoru.
Układamy przed dziećmi kilka różnych liści (około siedmiu). Wspólnie z dziećmi podajemy nazwy, z jakiego drzewa one pochodzą. Potem prosimy dzieci, aby zapamiętały, w jakiej leżą kolejności, a następnie się odwróciły. W tym czasie zamieniamy liście kolejnością. Zadaniem każdego dziecka jest ułożenie liści w pierwotnej kolejności. Życzę miłej zabawy w długie jesienne wieczory!


Wioletta Bartkiewicz/http://dziecko.onet.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń

Translate

Obserwatorzy