poniedziałek, 22 sierpnia 2011

GDYBYM ...



Grzegorz Kasdepke - Gdybym był dziewczynką.
Anna Onichimowska - Gdybym była chłopcem.


Wydane przez
Wydawnictwo Literatura

Natknęłam się na blog "Prowincjonalnej nauczycielki" przypadkiem.
Ale zaciekawiły mnie książeczki jakie opisuje w jednym ze swoich postów. 
Muszę się wam przyznać, że nie omieszkam poszukać ich w pobliskiej bibliotece.
A oto co pisze autorka bloga:
        " Książka pisana w dwugłosie to świetny pomysł! Grzegorz Kasdepke i Anna Onichimowicz zastanawiają się jakby to było być innej płci niż są. Zastanawiają się jednocześnie podkreślając cechy przynależne temu co stereotypowo kojarzy się z byciem chłopcem i dziewczynką oraz to, co z się nie kojarzy, ale - na drodze ku nieograniczaniu się do stereotypowego postrzegania - może być wypełnieniem roli kobiecej i męskiej.

       Grzegorz Kasdepke pisze, że będąc dziewczynką mógłby płakać i nie wstydzić się łez, przyjaźnić się z dziewczynkami, dziwić się temu, że nie ma siusiaka, przymierzać sukienki mamy, siadać tacie na kolanach i narzekać, że musi schudnąć kibicując w narzekaniach mamie.
       Anna Onichimowska zauważa, że jako chłopiec musiałaby być odważna, a na ubrania wystarczyła by jej mała szafka. Robi listę rzeczy, które musiałaby umieć, gdyby była chłopcem i umieszcza na niej między innymi wbijanie gwoździ i naprawianie kranu. Nie brak w rozważaniach Autorki myśli o grzecznym zachowaniu, o tacach i muzyce oraz takich działaniach, które dobrze widziane są przez dorosłych.

Usiłowałam sobie przypomnieć podczas lektury, czy kiedykolwiek chciałam być chłopcem. Nic mi się nie kołacze takiego w pamięci, więc nie będę drążyła. Ale muszę przyznać, że pomysł na książkę Pani Anna i Pan Grzegorz mieli przedni - nie dość, że pewnie sobie sprawili frajdę myśleniem o tym, "co by było gdyby..." to i czytelnikom starszym. Młodsi - mam nadzieję - docenią edukacyjno-humorystyczny klimat obydwu historii i zaczną patrzeć na siebie wzajemnie w zwiększą akceptacją i zainteresowaniem.
P.S. Ilustracje stworzyła lubiana i ceniona przeze mnie Ola z bloku, czyli Ola Cieślak:-) Gratuluję!"

 No więc  ja pamiętam doskonale ile razy chciałam być chłopcem:
 - bo dziewczynkom nie przystoi skakać po drzewach
 - bo w strzelanego się nie bawimy
 - bo chłopcy mogli siusiać pod drzewkiem na stojąco, a ja miałam wiecznie pupę w pokrzywach ( pechowo)
 itd ...

Autor: Prowincjonalna nauczycielka"
Zapożyczone : http://prowincjonalnenauczycielstwo.blogspot.com/2011_06_01_archive.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Łączna liczba wyświetleń

Translate

Obserwatorzy